piu

Alla inlägg den 28 december 2009

Av pirkko sundeborn - 28 december 2009 14:47

Jag ska blogga lite till har inget att göra, eller skulle finnas men orken o lusten saknas. Jag pratade med moster förrut, hörde hur julen hade varit hos dom, du milde tider de hade haft en dag 40 stycken middags folk på en o samma gång. Bara barn barnbarn o alla respektive + några bonus barnbarn. de var det värstaste, men nu var hon vila sugen, o jag kan tänka mig hennes julbord, det har nog inte saknats så mycket. Båda hon o jag är sådana matmammor har ärvt det av min mormor, där var det också MAT av alla de slag alltid,  när våra barn var små o vi var i Finland så trivdes de hos mommo  Lyyli , för där behövdes då minnsan inte äta macka om man så ville bara äta pålägg BARA, o dricka Lemonad till , då mådde dom som prinsessa o prins. Mommo bara tjatade att äta MER .... man fick nästan rulla sig därifrån. Men jag ska inte sticka under stolen o säga att jag faktiskt åt det jag ville, sket i de som jag inte tyckte så mycket om, för så fick man göra hos min KÄRA mommo o "ukki"( morfar) Jag hade viljat haft dom i livet för alltid.  Jag vill o är lite sådan Fammo / Mommo jag med då inte  barnbarnens föräldrar är med, lite god pålägg ska dom få, o bara det om dom vill. PSST:::: detta får inte mina ungar LÄSA så hoppa över detta, är ni snälla.Hah-haa , dom vet det nog redan , dom får se det mellan fingrarna. Jag minns engång när Alicia var mindre så dom var hos oss o vi fikade, så Alicia gick till moffa o pekade på ett skåp o ville ha "GOSE" (GOTTA)  Moffa LÅTSADES att han inte förståd vad jäntan sa, så då , la sig Mutti i o sa att förstår du inte att Alicia säger gotta, ja det var ju lite pinsamt, det var ju inte mening att frågan kom JUST då. Men det var bara roligt. Vi har skrattat åt det . JA barn säger ju sanning. Lilla Cornelia har också förstått det att jag har en låda i köket som det KANSKE finns kaka hon har öppnat det ibland, men aldrig när mor/ far hennes har varit med, Dom lär sig fort. Nehej nu får jag gå o skala lite kokta potatis o göra pytt i panna o vad gott det ska bli , bli av med lite rester. OBS!!!!! det har slutat o SNÖA !!!!!!!!!!!!!! ha det.

Av pirkko sundeborn - 28 december 2009 11:44

Ja, det snöar som sagt va` . Hur i helsikes mycket ska det komma ner??? Jag åkte till Kvissle tidigt o uträttade ärenden, flyttade pengar från de ena till de andra, för det har varit fel på telefon eländet så det gick inte använda talsvar, bara bröts hela tiden, dessa underbara moderniteter!!!!!!!!  Det var halt ute ska sägas, hade tänkt åka till Gångviken först, men det sket jag i , det är ju som sagt  ett jäkla väder. tänkte lära italienaren o baka mitt bröd, de gillade det skarpt, ville ha recept , men jag har det i huvudet, men i stora drag sa jag vad det skulle vara i, men jag tror knappast att det finns sådana mjöl sorter i London ?? Men då hade han sett hur jag gör iallafall. Kanske bättre väder i morgon??? På onsdag kväll kommer väl Anders o Christina de skulle se om det var bra före o åka i, annars kommer dom på nyårsaftons förmiddag. Det ska bli så roligt o ventilera sig med min vän Christina igen, Anna skulle väl stanna hemma med sin pojkvän , trodde dom, annars följer han med hit, de får göra som dom vill. Ingvar är ute o jobbar i det här väder hoppas det går bra, , sonen är nog ute o kör snö så ögona blör. nu har dom jobb . Beundrar dom verkligen , kryssa bland allt folk som parkerar hur som helst o var som helst, har dom inga hjärnor att tänka med??? Ibland hoppar dom bara ur bilen , tänker inte sina med människor för fem öre, polisen skulle just vara där. Som när jag åkte till Kvissle idag så var det en bilist som UTAN förvarning alls. bara stannade på ÖVERGÅNGS STÄLLET o släppte av tanten, inte ens blinkade eller någonting bara bromsade o STANNADE, vilka jäkla bilförare, men dom fick säkert körkortet på KONSUM ??????  Jag blir SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ Förbannad !!!!! Ingvar som är yrkesförare han säger att det är varenda dag som privat bilister gör sådana saker o värre. Så då får dom vara VAKEN på riktigt så dom inte kör ihjäl folk med sina stora fordon. Ja nu har jag fått spy ur mig . Var rädd om er så hörs vi.

Ovido - Quiz & Flashcards